Khamis, 16 Disember 2010

Mulianya Hati Tok Guru..

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mahu mendermakan satu pertiga wang simpanannya kepada PAS sebagai tanda syukur kerana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menutup fail dakwaan rasuah terhadap beliau dan menantunya.

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata, wang simpanannya kepada PAS bagi memantapkan lagi parti dalam usaha memperjuangkan Islam.

NONE"Saya sudah maklum pada setiausaha saya minta semak duit dalam akaun ada berapa, kemudian bahagi tiga. Saya hendak beri kepada parti sebagai sumbangan dalam memantapkan gerakan daulah Islamiyah," katanya kepada pemberita selepas ditemui di kediamannya di Kota Bharu, hari ini.

Mursyidul Am Pas itu berkata, tindakan itu sebagai tanda kesyukuran di atas keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menutup kes bersabit tajaan terhadapnya untuk mengerjakan haji melibatkan kos RM65,000 tahun lalu.

Nik Aziz berkata, dakwaan berhubung rasuah yang dilempar ke atasnya sebelum ini adalah berpunca dari rasa benci pihak tertentu lantaran kecekalannya memperjuangkan dasar Islam.

"Orang tuduh saya kerana benci dengan saya terus memperjuangkan Islam. Tapi, walau apapun, asal kita ini berada pada landasan yang benar, Allah tetap bantu kita dengan kebenaran.

"Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah SWT dengan keputusan itu," katanya.

azlanMenurut Nik Aziz, beliau juga tidak akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang cuba menimbulkan masalah kepada pentadbiran PAS Kelantan diterajuinya.

"Soal menantu saya nak ambil tindakan itu dia punya pasal. Saya tidak bercadang nak ambil apa-apa tindakan balas, cukuplah mereka insaf dan kesal dengan perbuatan itu," katanya.

Semalam, SPRM membuat keputusan menutup kes membabitkan Nik Abdul Aziz yang sebelum ini didakwa menerima wang tajaan RM65,000 untuk mengerjakan haji tahun lalu.

Rabu, 15 Disember 2010

Assalamualaikum.. Berikut adalah subjek ana bagi sem 4 :
  1. Islam dan Ideologi Semasa (2)
  2. Pembangunan Minda Dakwah(2)
  3. Media Dakwah(2)
  4. Pengucapan Awam(2)
  5. Arab Lid Dakwah(2)
  6. Usrah Dan Halaqah(1)
  7. Ulum Alquran Dan Hadis(3)
  8. Statistik Pengurusan(2)
  9. tokoh-tokoh Dakwah(2)
  10. Tahfiz dan Qiraat(2)
"Alang-alang hidup, Hiduplah sebagai Dai'e, Alang-alang Mati, Matilah sebagai Syuhada' "

Isnin, 13 Disember 2010

Hari Asyura / 10 Muharram

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura. (Sahih Bukhari)

Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (Sahih Muslim)

Dari Salamah bin Akwa r.a. dia menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari Asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepada orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklahlah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklahlah dia puasa juga sejak mendengar pemgumuman ini sampai malam". (Sahih Muslim)

Dari Ibnu Abbas r.a katanya, " Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (Sahih Muslim)

Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (Sahih Muslim)

Imam Syafi`e Rahimahullahu Ta`ala menyebutkan di dalam kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasu`a'), kesepuluh (`Asyura') dan kesebelas bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram.

Di bawah ini di nyatakan beberapa hukum yang disebutkan oleh para Fuqaha’ berkaitan ‘Asyura‘.

1. Bilakah ‘Asyura‘?
Pendapat pertama : Ibn Abbas Radhiyallahu ‘Anhuma berpendapat ‘Asyura‘ adalah pada 9 Muharram.
Pendapat kedua : Jumhur Fuqaha‘ berpendapat ‘Asyura‘ adalah pada 10 Muharram.

2. Bila Sunnah Puasa?
Sunnah berpuasa seluruh bulan Muharram. Ini kerana ia termasuk salah satu daripada bulan-bulan haram.
Sunnah muakkadah (yang sangat dituntut) berpuasa pada 10 Muharram (hari ‘Asyura‘).
Sunnah juga berpuasa pada 9 Muharram.
Sunnah juga berpuasa pada 11 Muharram.
Sunnah juga berpuasa 1-10 Muharram menurut sebahagian Fuqaha’.

3. Kelebihan berpuasa pada 10 Muharram?
Diampunkan dosa setahun yang lalu (hadis sahih riwayat Imam Muslim).
Pada hari tersebut Nabi Musa diselamatkan daripada Fir’aun. Maka puasa tersebut adalah sebagai tanda kesyukuran*. Ummat Islam lebih berhak berpuasa daripada Yahudi (yang juga berpuasa pada ‘Asyura‘) kerana aqidah yang sama dengan Nabi Musa.
* ia juga dalil bahawa Islam membenarkan sambutan diadakan untuk mensyukuri sesuatu perkara setiap tahun. Oleh kerana itu juga, maka sambutan maulid dibenarkan di dalam Islam sebagai tanda kesyukuran.

4. Mengapa pula puasa pada 9 Muharram?
Hadis Nabi yang bermaksud: Jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari kesembilan. Namun baginda telah wafat pada tahun berikutnya.
Membezakan dengan amalan orang Yahudi.
Ihtiyath (berhati-hati). Kemungkinan kiraan taqwim tersilap, kita tetap dapat berpuasa pada hari ‘Asyura‘.
Termasuk bulan-bulan haram.
Termasuk 10 hari pertama Muharram yang disunnahkan berpuasa oleh sebahagian Fuqaha‘.

5. Hikmah berpuasa pada hari 11 Muharram?
Ihtiyath (berhati-hati). Kemungkinan kiraan taqwim tersilap, kita tetap dapat berpuasa pada hari ‘Asyura‘.
Termasuk bulan-bulan haram.

6. Apakah amalan terbaik selain berpuasa pada hari ‘Asyura‘?
Meluaskan rezki (berbelanja makanan, minuman, menggembirakan kanak-kanak dan kaum keluarga).

7. Apakah kelebihannya?
Dilapangkan oleh Allah rezekinya selama setahun.*
* Hadis diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dan Attabrani dengan pelbagai sanad. Imam Baihaqi menyebutkan, sanad-sanadnya dhoif, tetapi apabila dihimpunkan kesemuanya maka ia menjadi kuat.

8. Apakah yang dilakukan oleh para salafussoleh pada hari ‘Asyura‘?
Disebutkan di dalam nota kaki kitab Fathul ‘Allam oleh Syaikhuna Muhammad Alhajjar, menakalkan kitab Almadkhal oleh Ibnul Hajj, para salafussoleh tidak akan melalui musim-musim ini melainkan dengan banyaknya ibadah, sedekah, berbuat kebajikan dan meraih kelebihannya, bukanlah dengan makan dan minum, bahkan bersegera menambahkan sedekah dan berbuat baik.

9. Apakah contoh amal kebaikan yang digalakkan oleh para ulamak untuk dilakukan pada hari tersebut?
Apa jua amalan kebajikan baik dilakukan pada hari yang mulia tersebut. Antara yang diajarkan oleh para ulamak adalah bersiwak, bercelak, berwangi-wangi, mengusap kepala anak yatim, menziarahi orang soleh dan para ulamak.

10. Apa hukumnya merobek pakaian, meronta-ronta dan memukul badan seperti mana yang dilakukan oleh Syi’ah pada hari ‘Asyura‘ meratapi pemergian Sayidina Husin?
Hukumnya haram. Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan satu hadis daripada Sayyidina Ibn Mas`ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Bukanlah daripada kalangan kami orang yang memukul dada, mengoyak kain dan menyeru dengan seruan jahiliyyah (yakni meratap seperti ratapan kaum jahiliyyah).”
Wallahu A’lam

Isnin, 6 Disember 2010

Jambori Amal 2010 (Negeri Sembilan)

Jabatan Amal N.Sembilan telah menghantar 42 org peserta dan paling ramai dalam sejarah penyertaan peringkat N.Sembilan ke Jambori Amal Pusat pada 3 Disember - 5 Disember 2010 di Sg.Udang Melaka. Delegasi yang diketuai Pengarah Amal Negeri Sdr. Izamri Med beserta ketua-ketua Kor dan Komander Kawasan Rembau telah berjaya membawa Briged Amal N.Sembilan memenangi 5 anugerah pertandingan diantaranya Modul Kawad kaki, Nasyid, pandu arah, brig komanden terbaik dan komanden terbaik.

Dengan tema kali ini “MENCARI SAHABAT ” diharapkan para pserta memahami erti persahabatan sejati. hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen.



Tahniah Jabatan Amal N.Sembilan















Selasa, 9 November 2010

Ayat-Ayat SMS Ustaz Dan Ustazah... hehehe...

Contoh SMS orang tengah bercinta, (bagaimana liciknya syaitan menghasut);

1. hai boleh sayer kenal sayer tertarik dengan perwatakan sopan awk, da lamer sayer perhati awk, awk budak baik n tertarik ngan tudung labuh awk...... sayer harap kiter boleh berkenalan.. ..ukhwah fillah eh orang kater... sayer x pandai sangat arab...

2.terima kasih menerima sayer, sayer akan try sedaya mungkin menjaga awak dan mengikut syariat,sayer tau sayer bukan baik, tp sayer sentiasa cuber terbaik untuk awak...

3.ingat tau,keluar jaga aurat, jangan bagi orang nampak... kuar ngan kekawan tau, balik kntek,,, sayer doakan awk.

4.wak, nape x kntek sayer, sayer risau awak kuar lelamer... ye,,,sayer x der hak, sayer tau sayer percaye awk, tp sayer x tau nak kater mcmmaner,kiter x bertemu selalu, just nampak dari jauh jerkan..., tp sayer rase awk mcm berada depn sayer...mungkin nie yang orang kater cinta kot, wak, wak cinta sayer? x nak bagitau,,, tp sayer tau awak cinta sayer... awk da malu nak jalan tempat sayer lepak sebab malukan... hehehr...tq... sayer cinta awk...

5. wak, selain family, wak sayang siaper? saper sayer dalam hati awk?

6.wak, dari kawn kiter just panggil sayer awk jer, mcm sayer x istimewa untuk awk jer;) sayer teringin gak nak jadi mcm kawn sebilik sayer nie, panggil sayang... bolelah, bukan salah pun, just panggilan jer... tq sayang...

7.yang, kekadang sayer tengok ayg nie mcm x percayer sayer je,,, yela, sayer just tanyer awk pakai ape jerkan; ( hehehe... yer tq bgtau, makin sayang sayer kat awk...)

8,yang, sayer nak ayang tau, ayang lah segalanyer untuk sayer, sayang la pemberi semangat untuk sayer yang, sayer harap ayang n sayer x der rahsia lg...jgn risau, ini kan membuktikan sayer take care ayang kan... so, jangan risau k, yer... sayer akan jaga ahsia kiter... just msg je kan...

9.ayang dah lamer kiter msg, boleh x kitr jumper? yer... ayang bawa lah kekawan k,,, tq yang...

10.tq panggil sayer ngan panggilan abg,,, abg tunggu da lamer abg tau, kiter x leh pakser dalam perhubungan.

11.ayang, wat pe 2, nak cakap cikit, naper ayang bawa satu batalion nak jumper abg?? ayang x percayer abg eh....

12.ayang kiter jumper k,,, abg suka ayang pakai tudung yang sayer beli tu, yang mcm wardina tu, bukan ayang x cantik, juga makin cantik... nipis sikit jer.. kiter jumper nanti ayang bawa la sorang jer k...

13.ayg,abg nak mintak maaf dengan aper yang jadi... abg td tersentuh jari ayg, tq yang, tol ckp ayang, tersentuh x per... makin la tebal cinta abg kat ayang.. ayang suker jumper abg? yang, td cian tengok kawn ayang duk je diam,...yer. .. nanti abg bawa kawn abg, leh dier borak kan... yang, abg suker tngk mater ayang,malu malu lak dier... ayang td cantik...

14.tq jumper td, ayang cantik... abg romantik pun salah ker? suker abg romantik eh, td jumper da berani tenung abg.... tq.... tengk kwn ayang n kawan abg mcm melekat jer... senang la kiter jumper... tengk, ALLAh
membrkati kiter... ayang da solat? doakan abg sekali k...

15.yang, just nak tanyer... ayang cintakan abg berape peratus?aper tandanyer? 50% je... yang, nak tanyer, rambut ayang pnjng x, just terpikir....

16. tadi terbeli tudung pendek... yang bg kat ayang tu... yang, bg lah gmbr ayng special untuk abg pakai tudung tu... cantiknyer ayng...gmbr nie abg wat wallpaper hp...

17. yang, cintakan abg berape peratus? sepenuh hati? tq!!!!!!! i love u sayang....

18.yang, da lamer kiter couple, x kan abg pegang tangan nak marah, ayang kan milik abg... tq.

19.kater ayang cintakan abg sepenuh hati... kalu ayng cintakan abg aper buktinyer yang....???????

Na'uzubiLLah..!! Mcm mne pndpt antum?? Suka ke?? Mintak2 la kita dijauhkan dari apa situasi yang berlaku di atas ini.. Sesungguhnya Islam sendiri pun melarang umatnya melakukan perkara2 di atas ini..
AyuH! Sahabat,, Kita muhasabah balik.. Sejauh manakah kita berada.. Adakah seperti diatas? Atau sebaliknya? Marilah kita sama2 bertaubat dan meninggalkan perkara yang dibenci Allah..

JOM BAIKI HATI KITA

Inilah yang ISLAM gariskan kepada kita semua


Jumaat, 5 November 2010

CERAMAH MENARIK MINGGU NI

Tajuk: Negara Perlukan Islam
Penceramah : Ustaz Mokhtar Senik (Timb Ketua Dewan Ulama' Pahang)
Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi (Ketua Pemuda PAS Pusat)
Ustaz Azman Syafawi Abd Rani (Timb Ketua Pemuda PAS Pusat)

JOM RAMAI-RAMAI DATANG & MEMERIAHKAN MAJLIS....

Khamis, 4 November 2010

Bersabarlah Wahai Pejuang!!




Salam Perjuangan!!
La Tahzan.. Tu lah yang ana sanggup katakan...
Bersabarlah wahai Pejuang ISLAM.. Sesungguhnya kemenangan belum berpihak kepada kita lagi.. Tapi janganlah kita putus semangat untuk BerJuang... Kekalahan bukanlah titik noktah untuk kita tidak terus berjuang... Tiada Istilah kekalahan dalam memperjuangkan ISLAM...
Ingatlah janji Allah, Kita tolong Agama Allah, Allah akan menolong kita....
Semoga Islam Terus Gemilang...

Tahniah kepada Juara Hati Rakyat di GALAS & BATU SAPI



Kuala Lumpur, 4 NOV : Melihat kepada fenomena politik yang sedang melanda di Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dan Parlimen Batu Sapi kini, dapat dinatijahkan bahawa rakyat di kedua-dua kawasan tersebut sudah mampu untuk membuat satu keputusan yang lebih bijak berdasar intipati hak rakyat yang telah diperjuangkan oleh parti-parti politik yang bertanding.

Merujuk kepada keputusan rasmi yang telah dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tepat jam 8.30 malam tadi, kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas telah dimenangi oleh calon daripada Barisan Nasional (BN) iaitu Abdul Aziz Yusof dengan undian sebanyak 5,324 undi, manakala calon daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) iaitu Dr. Zulkefli Mohamad hanya mendapat undian sebanyak 4,134 undi. Lantas calon daripada BN tersebut berjaya merampas kembali kerusi DUN Galas yang dahulunya dimiliki oleh PAS dengan majoriti undi sebanyak 1,190 undi iaitu lebih tinggi daripada majotiti yang dimenangi oleh PAS pada Pilihanraya Umum 2008 yang lalu dengan majoriti sebanyak 646 undi.

Di Pilihanraya Kecil Parlimen Batu Sapi pula, kerusi parlimen tersebut juga telah dimenangi oleh calon daripada BN-PBS; Linda Tsen iaitu sebanyak 9,773 undi, menumpaskan calon daripada PKR; Ansari Abdullah dengan undian sebanyak 3,414 undi, manakala calon daripada SAPP; Yong Teck Lee sekadar mendapat 2,013 undi. Calon daripada BN-PBS itu telah berjaya memenangi kerusi parlimen tersebut dengan majoriti undi sebanyak 6,359 undi, juga lebih tinggi daripada jumlah majoriti yang berjaya dicapai pada PRU-12 sebelum ini iaitu sebanyak 3,708 undi.

Tuntas, dengan keputusan yang telah dicapai pada pilihanraya kecil bagi kedua-dua kawasan tersebut, pihak Majlis Politik Nasional, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) melahirkan jutaan tahniah kepada parti Barisan Nasional (BN) kerana telah berjaya memenangi hati rakyat, lantas memenangi kerusi dun dan parlimen yang telah dipertandingkan. Dengan kemenangan tersebut, maka dapatlah dilihat bahawa rakyat di Galas dan Batu Sapi masih meletakkan BN sebagai juara di hati mereka.

Majlis Politik Nasional (MPN) juga meletakkan harapan yang tinggi supaya kedua-dua wakil rakyat daripada parti kompenan BN tersebut dapat melaksanakan segala manifesto yang telah dijanjikan kepada rakyat di kedua-dua kawasan tersebut tanpa mengambil kira beberapa sentimen negatif yang berlaku sepanjang berlangsungnya proses pilihanraya kecil di Galas dan Batu Sapi.

Seterusnya, kepada mana-mana parti yang tidak berjaya pada pilihanraya kecil pada kali ini, diharapkan supaya terus istiqamah dalam membawa dan memperjuangkan suara rakyat ke arah kebajikan yang lebih sempurna dan telus, lantas menjadikan agenda kebajikan rakyat dan pembangunan infrastruktur serta sahsiah rakyat sebagai nadi perjuangan yang harus diteruskan bagi menjamin eksistensi sebuah Negara yang lebih berwawasan.

Majlis Politik Nasional (MPN) juga akan sentiasa bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak dalam usaha untuk memastikan rakyat sentiasa mengecapi kehidupan yang lebih sempurna dan kondusif. Semoga perjuangan untuk menegakkan hak rakyat akan terus dipacu ke hadapan oleh mana-mana pihak termasuklah golongan mahasiswa dan diharapkan proses demokrasi di Malaysia akan berlangsung dengan lebih bersih dan telus menjelang PRU-13 yang akan datang demi memastikan Malaysia baru yang lebih harmoni.

Sekian,

Majlis Politik Nasional (MPN),
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS).

www.mygamis.blogspot.com

Rabu, 3 November 2010

ASY-SYAHID SAYYID QUTB

Sayyid Qutb adalah nama yang tidak asing di kalangan umat Islam. Beliau tidak hanya dikenali sebagai tokoh gerakan Islam (Ikhwan Muslimun) tetapi juga sebagai cendekiawan dan penulis Islam yang hebat. Cukup membuktikan kehebatannya itu apabila sesiapa membaca tafsirnya Fi Zilalil Quran (di bawah naungan al-Quran). Selain itu, Sayyid Qutb juga menulis beberapa kitab yang lain yang mendapat sambutan hebat kaum muslimin sejak hayatnya hingga ke hari ini, antaranya Ma’alim Fi at-Thariq (Petunjuk Sepanjang Jalan), Nahwa Mujtama’ Islami (Ke Arah Masyarakat Islam), Hazaddin (Inilah Islam) dan sebagainya.

Sayyid Qutb di lahirkan tahun 1906 di sebuah kampung di Selatan Mesir. Sejak kecil beliau telah diasuh dengan semangat cintakan agama oleh kedua ibu-bapanya. Beliau dihantar untuk mempelajari agama dan menghafal al-Quran. Didikan agama ketika kecil ini amat memberi bekas kepada As-Syahid hingga ke zaman dewasanya. Walaupun pengajian-pengajian yang dilalunya di peringkat dewasa tidak takhasus di bidang agama, tetapi penghayatan agamanya cukup tinggi. Jika tidak sudah pastinya beliau tidak akan mampu menulis kitab-kitab yang begitu hebat terutamanya Fi Zilalil Quran. Dalam hal ini pentarbiyahan ikhwan juga banyak memberi sumbangan selain kesan didikan semasa kecil itu.

Sayyid Qutb mula berkecimpung dengan jamaah Ikhwan pada tahun 40an. Sejak awal pengllibatannya, beliau menjadi pendokong yang amat aktif. Beliau tidak rela hanya sekadar menjadi pemerhati atau penyokong sahaja. Kerana itu dengan segala kebolehan dan kepakaran yang ada padanya –iaitu dalam bidang penulisan dan kesusasteraan– beliau berusaha bersungguh untuk menyedarkan kaum muslimin supaya bersama-sama Ikhwan Muslimin untuk berjihad dan berjuang mengembalikan kedaulatan Islam di muka bumi ini. Pada tahun 1950, beliau mula menulis Fi Zilalil Quran, kitab tafsir yang amat disanjung itu. Pada tahun yang sama juga beliau diamanahkan untuk menjadi pemimpin redaksi majalah rasmi Ihkwan iaitu “Ikhwanul Muslimin”,

Kegigihan Sayyid Qutb menimbulkan ancaman kepada Kerajaan Mesir ketika itu yang menganut fahaman Sosialisme, menyebabkan beliau ditangkap pada tahun 1954 dan dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun. Di dalam penjara, beliau diseksa dengan amat kejam hingga menimbulkan radang paru-paru yang amat teruk. Kerana kesihatan yang amat buruk, beliau dibebaskan pada tahun 1964 iaitu setelah 10 tahun dalam penjara. Pemerintah Mesir berharap dengan kesihatan yang buruk itu, Said Qutb tidak akan bergerak aktif dengan Ikhwan selepas dikeluarkan dari penjara. Apatah lagi umurnya ketika itu telah melebihi 60 tahun. Namun sangkaan mereka meleset. Sayyid Qutb bergerak lebih aktif selepas dibebaskan.

Tidak sampai setahun dibebaskan, Sayyid Qutb ditangkap semula iaitu pada tahun 1965. Pada kali ini, tidak lagi hukuman penjara yang mengikuti beliau tetapi hukuman gantung. Sayyid Qutb telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh mahkamah Tentera Mesir bersama dua lagi rakannya iaitu Muhammad Hawwasy dan Abdul Fattah Ismail. Tatkala mendengar hukuman ke atasnya dibaca, tidak ada tanda gelisah, takut mahupun rasa bersalah di wajahnya. Dengan tenang beliau berkata; “Alhamdulillah” kerana apa yang beliau idam-idamkan sekian lama telah dikabulkan Allah iaitulah mati sebagai seorang Syahid. Allahu Akbar!!!

Sabtu, 30 Oktober 2010

Final! Final! Final!

Salam Final... Huhu... Ade jugak salam final kan.. Erm.. Minggu ni sibuk memperkatakan tentang Final...
First nak citer final piala malaysia.. Pada mulanya harapan tu memang la N9 akan menang, tapi............erm.... Nak buat cmne, x de rezeki nak menang.. Tahniah la buat pasukan kelantan yang berjaya menjulang piala malaysia dan INSYAALLAH N9 akan merampasnya pada masa akan datang... Mungkin berkat Doa Tok Guru kelantan menang.. N9 Kalah pun kalah bermaruah...

Abis Final Piala Malaysia... Final yang seterusnya ni lah yang dinanti-nantikan oleh semua.. Hehe.. Ape die tu?? Semestinyalah Final Exam... Allahu Akbar.. Berdebarnya menanti Final ni.. Rasenye baru je masuk Semester... InsyaAllah, ana akan mula exam pada hari selasa (2-12 nov 2010)..
Ehem... First. ana ingin memohon Beratus Ribu Jutaan kemaafan kepada semua sahabat2, kalau2 ana melakukan kesilpaan yang mungkin secara sengaja mahupun tidak... Biasa la, semua manusia pasti ada khilaf.. Hehe... Maaf ye sahabat...
Tak lupa juga kepada Pensyarah2 yang banyak membantu, yang tak pernah jemu mendidik, memberi Ilmu.. Minta diHalalkan segala Ilmu yang dicurahkan... Kepada Ummi dan Ayah yang tak pernah tinggal berdoa supaya Anakmu ini menjadi Insan berjaya dunia dan akhirat..
Ana juga ingin mengingatkan diri yang hina ini, supaya kita tak lupa kepada Allah.. Mari kita bersama-sama bermunajat dengan Allah minta diampunkan segala dosa yang kita telah lakukan agar kita bersama2 jadi Insan yang Soleh dan Bertaqwa kepadaNya.. Mohon juga supaya diberkati Ilmu yang diterima dan mudah menjawab Imtihan nanti..
Jom Gandakan Ibadah, bukan setakat nak exam je, tapi selamanya kita Gandakan Ibadah...
Kepada semua sahabat seperjuangan, Teruskan usaha antum, Gud Luck utk semua.. Moga2 antum semua berjaya..
INGAT!! IMTIHAN KITA BUKAN UNTUK DUNIA SAHAJA, TAPI IMTIHAN YANG SEBENARNYA ADALAH DI AKHIRAT KELAK.. So!! Marilah bersedia wahai sahabat...
Doakan Ana.


Realese Tension ngn sahabat2 sebelum exam.. Hehe..

Rabu, 20 Oktober 2010

ASY-SYABAAB POINT - Majlis Penyerahan Kunci













Majlis Penyerahan KunciBangunan Pemuda Pas Kelantan.
Perasmian Oleh Dato' Bentara Setia TGNA
Bangunan Umno telah kita duduki,
Putra Jaya akan kita takluki...Takbir..!
Tahniah Pemuda Pas Kelantan!! Harap2 Pemuda Negeri Lain Pulak lepas ni...

Selasa, 19 Oktober 2010

Resolusi Ijtima' Tarbawi Pemuda Parti Islam seMalaysia 2010

Pertama : DPPP bertekad untuk memperkasakan tarbiah di kalangan pemuda.


KeDua : DPPP turut bersetuju untuk mengukuhkan program usrah sebagai asas utama kepada segala gerak kerja parti.


KeTiga : Program ijtima' akan dijadikan sebagai program tahunan DPPP sebagai salah satu langkah untuk mengukuhkan tarbiah di kalangan pemuda di semua peringkat.


KeEmpat : DPPP memberikan sokongan penuh kepada kepimpinan ulama yang merupakan tunjang kepada PAS yang memperjuangkan Islam berdasarkan ajaran al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.


KeLima : DPPP berazam untuk membina sahsiah dalam diri setiap pemuda dengan mendalami segala ilmu pengetahuan merangkumi ilmu dunia dan juga ilmu akhirat.


KeEnam : Selain itu, DPPP akan menjadikan tarbiah merentasi tanzim iaitu semua gerak kerja parti adalah berorentasikan tarbiah bagi mengukuhkan kekuatan dalaman setiap ahli.

Ayuh Pemuda Kita Gerakan usrah di setiap Cawangan dan Kawasan Kemenangan Islam semakin Hampir.... Takbir!!!!



Gamis gesa masyarakat prihatin gejala sosial


gamis2010KUALA LUMPUR 18 Okt - Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menggesa rakyat Malaysia mengambil perhatian serius berhubung masalah sosial yang kian menggila di kalangan remaja sekarang ini.

Menurut Gamis generasi remaja merupakan antara susuk tubuh yang amat bernilai dan juga menjadi kayu ukur kepada pembentukan sesebuah negara.

Kata pertubuhan itu dalam kenyataan medianya semalam, masalah buang bayi yang berleluasa sudah cukup menjadi bukti keparahan sosial masyarakat dan malah analisis masalah mengandung anak luar nikah juga menunjukkan ia semakin meningkat.

"Namun barah yang ada ini ditambah lagi dengan racun yang dibawa masuk, iaitu budaya ‘gay’ yang ditonjolkan melalui artis remaja Amerika, Adam Lambert dalam konsert di Stadium Bukit Jalil baru-baru ini. Masa depan remaja Malaysia yang dicanangkan sebagai pemimpin masa depan bakal berdepan konflik jika lanskap masyarakat negara dibentuk oleh suasana seperti ini.

"Sangat mendukacitakan apabila gejala sosial semakin membiak, usaha menyuburkannya digiatkan lagi. Tidak ada guna membina sekolah untuk remaja hamil yang terlanjur (sekolah harapan), ataupun lawatan ke Belgium untuk mendapatkan sistem pencegahan masalah ini sekiranya dalam masa yang sama budaya negatif ini di bawa masuk. Ibarat kita membunuh nyamuk, air yang bertakung di biarkan berjentik," tegas Gamis.

Sehubungan itu Gamis memuji Kem Bina Sahsiah 2010 yang dianjurkan oleh Pusat Pendidikan Muassasah Darul Ulum dengan kerjasama Unit Pembangunan Insan Kerajaan Negeri Kedah yang akan diadakan di Kompleks Pendidikan Muassasah Darul Ulum, Kilometer 23, Jalan Kuala Nerang, 06400 Pokok Sena, pada 28 November 2010 hingga 18 Disember 2010 dan menganggap usaha terseut satu langkah yang baik bagi melahirkan kesungguhan pihak kerajaan negeri untuk mengurangkan masalah sosial dikalangan remaja.

Kem-kem yang bakal diteruskan siri kelansungannya ini merupakan langkah bijak yang diambil oleh pihak kerajaan negeri Kedah dalam mengawal dan mengurangkan kes-kes jenayah yang melibatkan generasi remaja pada hari ini yang sudah kian parah. Program yang dianjurkan itu merupakan satu pendekatan terbaik dalam melahirkan pelajar yang berilmu pengetahuan.

"Gamis menyambut baik usaha yang di lakukan oleh kerajaan negeri Kedah dalam menganjurkan kem-kem berbentuk mendidik pelajar-pelajar khususnya dalam aspek membentuk peribadi berakhlak mulia. Gamis juga berharap negeri-negeri lain juga turut sama mengadakan satu bentuk program yang dapat membentuk dan mendidikan generasi remaja sepertimana yang telah di lakukan oleh kerajaan negeri Kedah.

Menurut Ketua Penerangan Gamis Pusat, Mohd Yusof Hadhari Saidon, badan itu meminta mahasiswa dari seluruh negeri supaya turut sama memberi sumbangan yang terbaik dalam penganjuran kem ini dan bersama-sama turun membantu serta meluangkan masa untuk masyarakat amnya.

“Penganjuran Kem Bina Sahsiah ini bukan hanya mampu mendidik generasi remaja menjadi seorang insan yang berilmu dan berakhlak mulia tetapi juga ini merupakan proses yang amat baik bagi membentuk dan mentarbiyah generasi akan datang akan kepentingan agama di samping memanfaatkan cuti persekolahan mereka dengan aktiviti yang berfaedah,” ujar Mohd Yusof Hadhari.

Rabu, 29 September 2010

Al Fatihah : Tuan Guru Pak Teh Kembali ke Rahmatullah


Pengasas Madrasah Ad Diniah Al Latiffiah atau lebih dikenali oleh masyarakat setempat sebagai Pondok Pak Teh, Tuan Guru Dato' Haji Abdul Latif bin Abdul Rahman (Gambar) atau lebih dikenali sebagai Pak Teh telah kembali ke Rahmatullah kira-kira jam 1.00 pagi tadi selepas sesak nafas.

Pak Teh mendirikan pusat pengajian ini pada tahun 1967 dan lokasinya adalah berdekatan dengan perkarangan rumahnya. Pusat pengajian ini teletak di Kampung Kuak Luar, Pengkalan Hulu dalam daerah Hulu Perak.

Pondoknya menjadi kontaversi setelah semasa 10 bulan Pakatan Rakyat memerintah Perak telah meluluskan sebidang tanah untuk membantu pondok sedangkan sekian lama dipohon semasa BN berkuasa sebelumnya tetapi tidak dilulus.

Pak Teh dalam kenangan :-

Pak Teh merupakan anak jati kelahiran Kampong Kuak Hulu, Pengkalan Hulu. Beliau dilahirkan pada tahun 1938. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu dalam tahun 1947 hingga 1953 dengan menamatkan pengajian hingga darjah 5. Pada peringkat awal, beliau mula menghafal kitab-kitab agama dengan dibimbing oleh Ustaz Omar Mohd Noh.

Selepas itu beliau melanjutkan pengajiannya di peringkat menengah di Sekolah Arab (sistem pondok) yang dikenali dengan nama Pondok Asam Jawa yang terletak di Pendang, Kedah antara 1956 hingga 1959. Pak Teh sebenarnya seorang pelajar yang pintar kerana beliau berpeluang melanjutkan pengajian ke Maktab Melayu Kuala Kangsar tetapi tidak meneruskannya kerana kemiskinan. Kemudian Pak Teh meneruskan pengajian di Sekolah Agama Pondok Pasir Tumboh iaitu Sekolah ad-Diniah Bakriah, Kelantan selama lebih 9 tahun iaitu dari tahun 1959 hingga 1967.

Beliau sempat berguru dengan beberapa orang ulama terkenal seperti Tuan Guru Haji Mohamad Saman, Tuan Guru Haji Abdul Rahman Haji Ahmad, Tuan Guru Haji Sulaiman Mohd Rabik, dan juga ulama-ulama terkenal yang bermastautin di Kelantan iaitu Tuan Guru Haji Mustafa, Tuan Guru Haji Abdul Aziz dan Tuan Guru Haji Hashim Haji Abu Bakar.

Beliau telah dapat mengekalkan pengajian secara sistem pondok di mana pengajian ditumpukan dengan mempelajari kitab-kitab Thurath iaitu kitab-kitab tradisi Islam. Beliau adalah pakar rujuk dalam berbagai hal mengenai masalah agama. Mewarisi minat bapanya, Pak Teh juga minat bercucuk tanam dan berkebun buah-buahan. Minatnya itu juga kini tertumpah pada anak-anak muridnya dimana pelbagai jenis tanaman di tanam di pusat pengajian tersebut.

Selain dapat memanfaatkan tanah-tanah yang ada, tanam-tanaman ini juga dapat memberikan pendapatan sampingan apabila dijual. Antara tanaman yang ditanam ialah seperti ubi kayu, pinang, pisang, nenas, kangkung, bayam, sawi, tebu dan macam-macam lagi buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk pokok-pokok akar kayu untuk perubatan.
Pada peringkat awal penubuhan Madrasah Ad Diniah Al Latiffiah, bilangan murid yang menerima cara pendidikan yang diperkenalkan itu hanyalah seramai tiga orang. Kini setelah madrasah tersebut menjangkaui usia lebih 35 tahun bilangan murid yang belajar di situ melebihi 400 orang secara sepenuh masa.

Pak Teh merupakan ahli jawatankuasa Syariah Negeri Perak sejak dari tahun 1994. Pengetahuannya yang luas khususnya dalam pemakaian kaedah kitab Arab dan cermatnya beliau dalam mengeluarkan sesuatu usul atau pandangan telah banyak membantu perjalanan jawatankuasa Syariah dan majlis fatwa Perak.

Diatas sumbangannya yang besar, Pak Teh telah dianugerahkan kurniaan Darjah Dato' Paduka Mahkota Perak (DPMP) sempena menyambut ulang tahun hari keputeraan DYMM Paduka Sultan Perak ke 76 baru-baru ini. Istiadat pengurniaan tersebut telah berlangsung pada 19 April 2004 di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Kebanyakkan pengajian ilmu dimadrasah ini adalah bersumber daripada Kitab-kitab Jawi yang lebih popular dikenali sebagai kitab kuning dan kitab-kitab Arab. Kaedah pengajian di madrasah ini yang berasaskan system pengajian pondok selalunya menggunakan 2 kaedah utama iaitu umumi dan nazomi.Selain itu juga kelas hafalan dipraktikkan secara meluas dalam sistem pengajian pondok. Antara kitab yang digunakan di Pondok Pak Teh ialah Minhajul Abidin(tasawuf), Mughni Muhtaj(feqah), Syuzu(nahu), Hadis Muwatta Imam Malik, Fathul Muin, Fathul Wahhab, Tafsir Nasafi, Ibnu Akil, Syarkawi, Usul Fiqh, Matan Zubad(feqah) dan Matan Majmuk Azhari.

SemugaRohnya ditempatkan bersama roh para Rasul dan Nabi, syuhada dan solihin diatas kegigihannya memperjuanbgkan agama Allah.....Al Fatihah..

Isnin, 6 September 2010

Jamuan Raya PAS N.Sembilan 2 Okt dan 25 Sep





JAMUAN HARI RAYA DAN CERAMAH UMUM
Tarikh : 2 Oktober 2010
Hari : Sabtu
Masa : 9 malam
Tempat : Dataran Muhibbah, Kg. Ismail, Ampangan, Seremban
Tetamu dan penceramah :
YB Dato Mahfuz Omar , Naib Presiden PAS
YB Dato Kamarul Baharin Abbas , Pengerusi PKR NS
YB Ean Yong Ting Sin , ADUN Lukut / Tim Peng. DAP NS
Zulkefly Mohamad Hj Omar , Pesuruhjaya PAS N.Sembilan

Semua dijemput hadir
Anjuran : Badan Perhubungan PAS N.Sembilan

JAMUAN HARI RAYA DAN CERAMAH UMUM
Tarikh : 25 September 2010
Hari : Sabtu
Masa : 9 malam
Tempat : Lot 13015, Batu 3, Jln Kuala Pilah, Ampangan, Seremban
Tetamu dan penceramah :
Ustaz Idris Ahmad , Ketua Penerangan PAS Pusat
Shamsul Iskandar Mat Akin , Ketua AMK
Zulkefly Mohamad Hj Omar , Pesuruhjaya PAS N.Sembilan

Semua dijemput hadir
Anjuran : Usrah Gabungan PAS Gedung Lalang, Ampangan

Jumaat, 6 Ogos 2010

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

SENARAI AMALAN DI SEPANJANG BULAN RAMADHAN
  1. Berniat Sebelum Terbit Fajar
  2. Bersahur (sunat mengahirkannya)
  3. Solat Sunat Sebelum Subuh
  4. Solat Subuh (berjamaah bagi lelaki)
  5. Solat Sunat Dhuha
  6. Solat Sunat Sebelum Zuhur
  7. Solat Zuhur (berjamaah bagi lelaki)
  8. Solat Sunat Selepas Zuhur
  9. Solat Sunat Sebelum Asar
  10. Solat Asar (berjamaah bagi lelaki)
  11. Doa Sebelum Berbuka
  12. Menjamu Orang Berbuka Puasa
  13. Berbuka (sunat menyegerakannya)
  14. Solat Sunat Sebelum Maghrib
  15. Solat Maghrib (berjamaah bagi lelaki)
  16. Solat Sunat Selepas Maghrib
  17. Solat Sunat Sebelum Isyak
  18. Solat Isyak (berjamaah bagi lelaki)
  19. Solat Sunat Selepas Isyak
  20. Solat Sunat Taraweh
  21. Solat Sunat Witir
  22. Solat Sunat Tahajjud
  23. Majlis Ilmu / Tazkirah
  24. Sedekah dan Infaq
  25. Tadarus Al-Qur'an
  26. Iktikaf di Masjid (khususnya 10 terakhir)
  27. Istighfar (100 kali) Semoga dengan kedatangan Ramdhan kali ini akan dapat meningkatkan amalan, ibadah dan ketaqwaan kita kpd Allah dan juga ianya berkekalan walaupun Ramadhan telah berlalu.... Renung-renungkan dan Selamat Beramal.. Carilah Redha dari Tuhanmu...

Isnin, 2 Ogos 2010

10 Sifat Calon Suami Yang Baik



Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Selasa, 27 Julai 2010

KELEBIHAN BERSEDEKAH


Abu Laith As-Samarqandhy berkata; 10 kebaikan terkandung di dalam sodaqah. 5 di dunia dan 5 kebaikan di Akhirat. Lima Faedah yang diperolehi di dunia ialah;

1. Membersihkan harta.
2. Membersihkan dosa-dosa yang diperbuat oleh seseorang.
3. Menolak beranika bala dan penyakit.
4. Mengembirakan hati golongan fuqara dan Masaakin.
5. Mendatangkan barokah dan melapangkan rezki.

Lima kebaikan di akhirat ialah;

1. Mendapat naungan aryash Allah di akhirat.
2. Meringankan hisabnya.
3. Menambah berat timbangan amal kebajikan.
4. Memudahkannya menyeberangi titian.
5. Meningkatkan darjatnya di Syurga.

Demikian kelebihan dan kebaikan bersedekah. Kerana setiap apa yang kita infaq didunia ini atas sifatnya sebagai kebaikan agama maka ianya adalah kebajikan dan pahala. Saat di dunia tentunya kita agak kurang berhajat kepada pahala.Namun apabila berkelananya seorang hamba diakhirat, saat tiada lagi teman dan taulan serta sanak saudaraa, tiada lagi pangkat dan harta serta kemegahan dunia. Maka saat itu sangatlah kerdil rasanya diri yang tidak membawa bekalan akhirat yang cukup. Tersisih jauh ia dari hamba-hamba Allah yang didunia dahulu sentiasa mendahulukan kebajikannya ke akhirat. Sesungguhnya yang di makan dan dipakai semuanya binasa, kecuali apa yang dibelanjakannya di jalan Allah swt.