Isnin, 5 Julai 2010

Kalau boleh penuhi syarat-syarat ini...buatlah maksiat

Kalau boleh penuhi syarat-syarat ini...buatlah maksiat!Ikuti apa kata Ibrahim bin Adham.

Nasihat Ibrahim bin Adham

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Abu Ishak! Selama ini aku suka bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat.

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, “Jika kamu mahu menerima lima syarat ini dan mampu melaksanakannya, maka boleh saja kamu melakukan maksiat”. Lelaki itu bertanya, “Apa syarat-syaratnya, wahai Abu Ishak?

Ibrahim bin Adham berkata, “Syarat pertama bila kamu bermaksiat kepada Allah s.w.t, jangan memakan rezekinya”. Mendengar itu dia kehairanan seraya berkata, “lalu dari mana makanan yang aku perolehi? Bukankah semua yang ada di muka bumi ini rezeki Allah?"

“Ya” tegas Ibrahim bin Adham. “Kalau kamu sudah memahaminya, masih boleh memakan rezekiNya sementara kamu selalu berkeinginan untuk melakukan laranganNya?”

“Yang kedua,” kata Ibrahim , “kalau mahu melakukan maksiat, jangan tinggal di bumiNya!" Syarat ini membuatkan lelaki itu terkesima. Ibrahim kembali berkata kepadanya, “Wahai Abdullah, fikirkanlah apakah kamu layak memakan rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sementara kamu melakukan laranganNya?” “Y a, anda benar” kata lelaki itu.
Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga, Ibrahim menjawab, “kalau kamu masih mahu melakukan maksiat, carilah tempat yang tersembunyi yang tidak dapat dilihat olehNya!”. Lelaki itu kembali terperanjat dan kembali berkata, “Wahai Ibrahim, nasihat apakah ini? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?” “Nah, kalau memang yakin sedemikian,apakah kamu masih berkeinginan untuk melakukan maksiat?”. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang ke-empat.
Ibrahim melanjutkannya, “Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya , “tangguhkan dulu kematianku, aku mehu bertaubat dan melakukan amal soleh”. Kembali lelaki itu menggelengkan kepala dan segera sedar, “Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?”. “Wahai Abdullah, kalau kamu sudah menyakini bahawa kamu tidak mampu menunda dan menangguhkan kehadiran matimu, lalu bagaimana engkau boleh lari daripada kemurkaam Allah?”

“Baiklah apa syarat yang kelima?” Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringimu ke neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.” Perkataan tersebut membuatkan lelaki itu sedar. Dia berkata, “wahai Abu Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”

Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah” katanya sambil teresak-esak.


Mampukah @ tergamakkah kita melakukan maksiat, noda dan dosa kepada Allah sedangkan semua yang kita ada ini adalah hak milikNya dan kita menumpang di bumiNya...bahkan jasad ini yang kita gunakan untuk beribadat padaNya pun adalah hak milikNya....? segala-galanya daripada Allah...Ya Allah aku bertaubat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan